Natáčet na výšku nebo na šířku?

A jak se vyznat v poměrech stran pro videa a příspěvky na sociálních sítích?

Videa na výšku se čím dál častěji objevují sociálních sítích. Téměř už nás ani nepřekvapí, že většina videoobsahu např. na Facebooku je na výšku, bereme to jako samozřejmost, protože většinou projíždíme sociální sítě právě na mobilu. Dneska i velké značky a společnosti a profi videotvůrci vytvářejí videa na výšku. (A taky stále častěji dostáváme zakázky i pro videa na výšku :)).

Jak vytvořit video na výšku?

Máme 2 možnosti – buď ořízneme video, které máme natočené na šířku nebo jej natáčíme rovnou na výšku. Hodně lidí a námi řeší, jak to prakticky vymyslet, aby to vypadalo stále dobře:

„Natočila jsem video na Youtube (na šířku), které pak chci šoupnut i na Instagram (na výšku), jak to udělat?“

Jde to. Ale nemusí to vždycky vypadat úplně dobře.

Video bude nejspíš působit jinak, než byla jeho původní myšlenka. Pokud jste si vyhráli i s pohybem kamery, kompozicí apod. tak může působit trošku zvláštně a ne tak hezky, jako v jeho širokoúhlé podobě. Proto, když už plánujete video oříznout, je dobré na to myslet už při samotném natáčení.

Na co myslet, když plánujete video oříznout (z videa na šířku)

  • natáčejte vše širší, než byste normálně natáčeli 🙂
  • natáčejte ve velkém rozlišení (ideálně 4K), ať video při postprodukci neztratí tolik na kvalitě
  • pozor na rychlé pohyby kamerou a roztřesené záběry, ty budou v oříznuté verzi vypadat fakt blbě

Jaký zvolit poměr stran?

Poměr 16:9 (na šířku)

  • nejlepší pro Youtube, velikost 2560 x 1440 nebo větší
  • pro úvodní fotky (cover photo) na Facebooku (s tím, že se automaticky oříznou shora a zespod), velikost 2560 x 1440 nebo větší
  • nejlepší pro miniatury videí na Youtube, velikost 1280 x 720 pixelů
  • pro fotky na FB, 1200 x 675 pixelů

Poměr 1:1

  • ideální pro fotky na Instagram, velikost 1080 x 1080 nebo 1200 x 1200 pixelů
  • supr pro vaši ikonku na Youtube kanálu, velikost 800 x 800 pixelů
  • nejlepší pro profilové fotky na všech sociálních sítích, velikost 500 x 500

Poměr 4:5

  • pro příspěvky na Instagramu 1080 x 1350

Poměr 9:16 (na výšku)

  • do stories na Facebooku i Instagramu, 1080 x 1920
  • pro reels na Instagramu
    • ale tam POZOR, pokud někdo kouká na vaše reels na své zdi příspěvků, ořízne se mu na poměr 4:5, proto je důležité, aby byly všechny podstatné informace dobře vidět i v poměru 4:5

Na co myslet, když natáčíte rovnou na výšku

Mnohdy je jednodušší natáčet rovnou na výšku, zvlášť pokud plánujete video vložit na Facebook, Instagram nebo na TikTok. A pokud chcete vytvořit podobné video i na Youtube, tak jej natočte zvlášť. Diváci si na Youtube stejně většinou chodí pro jiný obsah, než na „rychlejší“ sociální sítě jako je IG nebo TT.

  • udržujte obraz co nejvíc stabilní a pohyby kamerou dělejte velmi pomalu a kontrolovaně
  • když natáčíte předměty, je lepší, když se pohybujou směrem ke kameře a od kamery (ne ze strany na stranu)

Chcete rozjet svůj videoobsah na sítích? Přijďte si pro tipy a motivaci na webinář zdarma: Roztoč to na sítích.

Držíme palce při natáčení :)).

Adéla Sukupová
Naučíme vás zářit ve svých videích. Ponořte se s námi do tajů natáčení, editace a tvorby poutavých videí, které ihned zaujmou vaše srdcové diváky.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů